duminică, 18 ianuarie 2009

CUM INVATA SA VORBEASCA

Unii parinti pot trai cu nemultumirea ca micutii lor nu vorbesc cum trebuie. Sper ca acest articol ii va lamuri cum e normal sa invete sa vorbeasca cu un copil si ii va face mai rabdatori, mai atenti si mai intelegatori cu cei mici. Vorbirea faciliteaza procesul educatiei si pe cel al instructiei, iar tulburarile de limbaj pot cauza mari probleme parintilor si copiilor, de aceea adultii trebuie sa fie atenti la felul cum vorbeste copilul inca de la inceput.Am scris acest articol in speranta ca va fi de ajutor parintilor care il vor citi si-si vor da seama ce important este sa invete copilul sa vorbeasca frumos si corect de mic.
Ajutorul parintilor este binevenit din primele clipe, cand copilul intelege vorbirea celor din jur, dar nu o poate folosi. Bazele limbajului se pun inca din primele luni de viata, cand copilul gangureste si repeta silabele. Printre sunete rostite sunt b, p, a, o, m, bu, ba, ma.Vorbirea se bazeaza mult pe ritm; miscarile ritmice creeaza copilului si o stare de bucurie, de veselie, care joaca un anumit rol in dezvoltarea vorbirii.Lalatiunea (adica repetarea de silabe) nu ar fi suficienta daca micutul nu ar imita si daca acesta nu ar trai intr-o atmosfera unde relatiile de comunicare au o importanta deosebita. Aceasta importanta este data de faptul ca parintele poate sa dirijeze comportamentul copilului si sa creeze relatii intre copii. Vorbirea se dezvolta odata cu dezvoltarea mersului si a gandirii, iar singuratatea copilului duce la stagnarea dezvoltarii vorbirii. La un an, este de asteptat ca micutul sa-si recunoasca numele, sa faca semnul „la revedere“ urmarind directia aratata, sa pronunte unul sau doua cuvinte si sa foloseasca gesturi comunicative. La 18 luni, asociaza cuvintele dupa simbolul lor: „mama, papa“ echivaland cu aceeasi propozitie, „mama, vreau sa mananc“. Copilul isi dezvolta capacitatea de comunicare inainte de a achizitiona toate mijoacele vorbirii propriu-zise; initial, foloseste numai substantivele comune, ulterior apar verbul si pronumele personal.La 2 ani, copilul cunoaste 200 – 300 de cuvinte, denumeste obiecte uzuale, foloseste cateva prepozitii (pe, in), pronume (eu, tu), verbe la imperativ („vino!“, „pleaca!“), executa comenzi simple care nu au fost explicate prin gesturi. Etapa de dezvoltare de la 2 la 7 ani este o perioada de intensa verbalizare si organizare a limbajului. Acum, gandirea prescolarului este egocentrica si magica. Experienta verbala a copilului din primii 6 ani de viata influenteaza intreaga dezvoltare psihica. La 3 ani, copilul cunoaste intre 900 si 1.000 de cuvinte, creeaza 3-4 propozitii simple cu subiect si predicat, executa o comanda cu doua etape si vorbirea lui este inteleasa de ceilalti membri ai familiei.La aproximativ 4 ani, se definitiveaza formarea pronuntiei. Face „inventii“ verbale. La aceasta varsta, cunoaste circa 1.500 – 1.600 de cuvinte, povesteste evenimente petrecute recent. Intelege multe intrebari despre faptele imediate, foloseste conjunctiile (daca, dar, pentru ca), iar vorbirea lui este inteleasa si de persoane straine.La 5 ani, copilul cunoaste in jur de 2.100–2.300 de cuvinte, el poate descrie sentimente si emotii, intelege afirmatiile despre spatiu (inainte, dupa) si timp (mai incolo, mai incoace), executa o comanda cu 3 etape si isi poate scrie numele cu litere de tipar.Strans legata de evolutia limbajului este si evolutia gandirii, nu se poate gandi fara mijloacele limbajului; iar un copil este cu atat mai destept cu cat se ocupa mai mult parintii lui de el.Activitatile desfasurate in gradinita, caracterul organizat al acestora se rasfrang direct asupra limbajului lor, care se imbogateste cantitativ de la o etapa la alta, castiga in coerenta. In gradinita, in cadrul activitatii de intercomunicare cu copiii din grupa sau cu adultii, copilului i se ofera posibilitati optime de exprimare libera.Dezvoltarea limbajului si a comunicarii, a vorbirii corecte, a creativitatii verbale a copiilor, a influentei si originalitatii in gandire si vorbire se asigura prin stimularea imaginatiei acestora in interpretarea unor imagini, a unor roluri, in crearea unor povestiri, in cadrul jocurilor care au asemenea sarcina didactica, prin valorificarea la maximum a fiecarei posibilitati de cultivare a exprimarii verbale in activitatile ce se organizeaza in gradinita. Parintii au datoria de a dezvolta prin toate mijloacele vorbirea copilului pe linia vocabularului, a formularilor corecte si a fortificarii generale a copilului si in special a sistemului nervos al acestuia.
SFAT SUPERBEBE Dupa noua luni, daca ridici copilul in pozitie verticala, ii creezi posibilitati noi de contact cu realitatea si astfel nevoia lui de exprimare verbala este in crestere. Cand te joci cu el, e bine sa numesti partile corpului papusii, ca sa le invete si el. De asemenea, invata copilul sa aplaude ritmic.
INFO COMPLEMENTARA Vorbeste-i cat mai mult copilului si canta-i, deoarece cantecele il binedispun si il stimuleaza sa vorbeasca mai mult. La cateva luni, e recomandata intarirea reflexului de orientare dupa vocea mamei.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu